Livskvalité får man tydligen inte ha i Ljungskile…!

E 6:an genom Ljungskile lämnar ingen oberörd

E 6:an genom Ljungskile lämnar ingen oberörd

Efter många turer under flera år har frågan om en reell bullerdämpning av motorvägens trafik genom Ljungskile återigen stött på patrull. När E6 projekterades för många år sedan var löftet att vägen skulle ”grävas ner” för att minimera uppdelningen av Ljungskile, liksom att dämpa trafikbullret.

Hur det blev vet vi nu, eller åtminstone hur det fortfarande är. D.v.s. inte åtgärdat! Detta trots att buller genom vetenskaplig forskning har visat sig vara en av de starkaste orsakerna till försämrad hälsa hos dem som blir utsatta.

Längst ner på sidan finns en liten video som visar färden på E 6 genom Ljungskile norrut. Bilen med kameran körs i exakt 110 km/tim enligt GPS:en, hastigheten minskas alldeles i slutet av filmen vid norra motet. Bullret minskar ju inte precis om man kör fortare…! Övriga kommentarer är överflödiga.

E 6:an genom Ljungskile norrut.

E 6:an genom Ljungskile norrut.

Stefan Edman  och Thomas Rasmusson har engagerat sig i frågan – läs vad de anser här nedan:

Motorvägsbruset: Länsstyrelsen sa nej – och kommunen la sig platt.

Dags att kräva tyst asfalt och bullerskärmar!

Vi som skriver detta har sedan 2013 engagerat oss starkt för att dämpa E6-ans bullermatta över Ljungskile. Vi tog hit regionens främste bullerexpert tekn dr Mikael Ögren, Trafikverkets buller- och miljöchefer – och uppvaktade Uddevalla kommunens samhällsbyggnadsnämnd och miljöchef.

Efter några sega år ansökte kommunen äntligen  – förra våren, alltså 2016 – hos Länsstyrelsen om sänkt hastighet med  övervakningskameror på en sträcka av 4 km på motorvägen längs Ljungskile. Hastigheten skulle sänkas från 110 km/h till 80 km/h vilket enligt experten Ögren ger den snabbaste och mest effektiva bullerdämpningen. För bilisterna skulle det bli en tidsförlust på bara 49 sekunder!

Många av er har frågat oss vad som hänt med ansökan. Vi visste inget förrän vi själva kontaktade Länsstyrelsen. Det visar sig att Länsstyrelsen sa blankt nej redan 23 januari i år! Kommunen hade då rätt att inom tre veckor överklaga beslutet – men tog inte chansen! När vi ringde Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Gunilla Magnusson (MP) och undrade varför de inte gjorde det så berättade hon att kommunledningen inte ens diskuterade saken. Än mindre meddelade kommunen oss om beskedet trots att vi varit så aktiva i ärendet. Och i media har vi inte sett en rad.

Varför sa då Länsstyrelsen (Lst) nej till att sänka hastigheten av bullerskäl? Här är deras skäl – och våra kommentarer:

  • Lst påstår att hastighetssänkningen knappast dämpar bullret. Vår kommentar: Lst ifrågasätter alltså regionens främste bullerexpert utan att ange några särskilda argument
  • Lst menar att ”framkomligheten” för arbetspendling och näringslivets transporter skulle störas om hastigheten sänks. Vår kommentar: 49 sekunders fördröjning ses alltså som ett problem!
  • Lst menar att efterlevnaden skulle bli låg eftersom trafikanterna ser att vägkvaliteten är god; de upptäcker inte heller att de passerar ett samhälle. Vår kommentar: Lst nämner inte att ansökan inkluderar övervakningskameror, något som ju dokumenterat skapar god efterlevnad. Lst nämner fallet Kungälv som har 80 km/h på ungefär lika lång sträcka. E6 går rakt igenom Ljungskile, liksom den gör i Kungälv. Så varför behandla dessa två case så olika?
  • Lst åberopar Trafikverkets och Polismyndighetens negativa yttranden men kunde självklart ändå ha fattat ett för Ljungskileborna positivt beslut. Det är alls inte bara ett antal fastigheter nära vägen som är berörda utan hela dalgången med sin kuperade terräng. Något Mikael Ögren visat i sin studie

Vi beklagar Lsts beslut. Och vi tycker att kommunens bristande engagemang för att följa upp frågan är oacceptabelt.

 

Kära Ljungskilebor, hög tid att ringa våra förtroendevalda politiker och kräva andra åtgärder – tyst asfalt och bullerskärmar!

Det handlar om ju något så viktigt som välfärd, hälsa och attraktionskraft för Ljungskile, porten från söder till Uddevalla stad.

 

Stefan Edman  Thomas Rasmusson

 

Tidigare inlägg
Prenumerera

Fyll i formuläret nedan, så skickar vi ett meddelande när det finns något nytt på sidorna. Det är helt gratis.

Vi kommer att hålla din e-postadress 100% skyddad.

Arkiv
Kategorier
Googleannonser
Besöksstatistik
  • 119Det här inlägget:
  • 102283Läsningar totalt:
  • 0Läsningar idag:
  • 62217Besökare totalt:
  • 0Besökare idag:
  • 0Besökare online nu: