Klimatsmarta Ljungskile!

Miljösmart presskonferens på torget i Ljungskile.

Miljösmart presskonferens på torget i Ljungskile.

Snabbguiden som finns i butiker och restauranger.

Snabbguiden som finns i butiker, restauranger och caféer. Klicka i bilden för att ladda ner som PDF.

Nu drar en kampanj igång lokalt i Ljungskile för att få oss kunder att handla mer klimatsmart. Initiativtagare är Stefan Edman och Svenska kyrkan i Ljungskile, som tycker att man måste göra något. Klimatfrågan är extra het nu hösten 2015, när FN:s stora klimatkonferens kommer i Paris i december. 19 företag är med, butiker, restauranger och caféer, liksom också Svenska kyrkan. Man frågar sig om det spelar någon roll det man gör och svaret på det är ett kristallklart naturligtvis!

Spelar det någon roll vad vi gör? Absolut!

– Mest avgörande är smart teknik och tuffa globala klimatavtal. Men också de små vardagsnära konsumtionsförändringarna hos oss vanliga människor. Alla bäckar små – om tio miljoner européer gör ungefär som vi just nu så ger det tydliga resultat! säger Stefan Edman.

Om man väljer t.ex. svenskt kött bidrar man till att hålla landskapet öppet. Affärerna försöker hjälpa sina kunder att välja klimatsmartare varor. Om man läser i snabbguiden förstår man varför. Här nedan ett utdrag:

Mjölk och grädde från svenska gårdar/100% svensk mjölk
Kontrollera texten på förpackningarna!
Bättre för klimatet än importerat. Varför? Svenska mjölkkor är friskast i EU och äter en större andel grovfoder (gräs) med lägre utsläpp av klimatgaser.
Svenskt nöt- får- och lammkött
Bättre för klimatet än importerat. Varför? Svenska djur är friskast i EU och äter en större andel grovfoder (gräs) med lägre utsläpp av klimatgaser. Kortare transporter jämfört med importerat. Kolla gärna i frysdisken efter naturbeteskött; det är minst skadligt för klimatet. Plus att djuren betar i hagar och strandängar så att landskapet hålls öppet och blomrikt.

Kampanjen pågår till och med 14 oktober, då man har en stor avslutning och utvärdering på Hemgården i Ljungskile. Men kampanjen är inte slut där – man hoppas och tror att de deltagande företagen fortsätter detta viktiga arbete.

Daniel Petrén Svenska kyrkan och miljödebattören Stefan Edman.

Daniel Petrén, Svenska kyrkan och miljödebattören Stefan Edman.

Kyrkoherde Stefan Klint med sitt tjänstefordon, en elcykel.

Kyrkoherde Stefan Klint med sitt tjänstefordon, en elcykel.

Läs mer på Svenska kyrkans hemsida HÄR, eller på Kalasreklams hemsida HÄR.

 

Tidigare inlägg
Prenumerera!

Fyll i formuläret nedan, så skickar vi ett meddelande när det finns något nytt på sidorna. Det är helt gratis.

Vi kommer att hålla din e-postadress 100% skyddad.

Arkiv
Kategorier
Googleannonser
Besöksstatistik
  • 182Det här inlägget:
  • 146588Läsningar totalt:
  • 0Läsningar idag:
  • 93022Besökare totalt:
  • 0Besökare idag:
  • 0Besökare online nu: