Underlig marknadsföring av fibernät i Ljungskile!

Svenska Fibernät sätter upp skyltar litet över allt...

Svenska Fibernät sätter upp skyltar litet överallt…

Det har förekommit en del underliga manövrar i Ljungskile av en av de operatörer som håller på och raggar kunder. Det har gått till så att man satt ut skyltar om att “Denna fastighet ska anslutas med fiber” även utanför fastigheter som inte har skrivit något avtal.
– Vi ska definitivt inte ha någon fiberanslutning vid Lyckorna torp och kvarn! säger Hembygdsföreningens ordförande Lars-Magnus Olovson.
Utanför denna fastighet fanns en skylt i går, men den var flyttad av någon person under natten och återfanns idag rakt över gatan istället.

Man kan osökt fråga sig om det är fråga om falsk marknadsföring, då det sattes upp skyltar även på andra ställen i Ljungskile, skyltar som numera är borttagna. Eller är det så enkelt som att denna operatör saknar nödvändig lokalkännedom och inte vet var de sätter upp sina skyltar någonstans?

Svenska Fibernät vill ha en anslutningsgrad av 35 % för att sätta igång. Deadline är satt till ungefär mitten av december (?). Den 22 december får man i alla fall veta om denna operatör kommer att bygga. Om man skulle få dra nytta av deras kampanjpris, skulle man ha beställt senast den 30 november.

Vad de har för anslutningsgrad idag har inte gått att utröna. Deras portal finns HÄR.

Telias skylt.

Telias skylt, som sätts upp där det finns underskrivna avtal.

Men Telia har just nu en anslutningsgrad på 33 % i Uddevalla/Ljungskile-Lyckorna. Gränsen för att börja bygga var satt till 30 %, så nu är det klart att det blir bygge! Läs mer om Telias satsning HÄR!

Uddevalla energi har ingen procentgräns över huvud taget, utan har redan satt igång med projekteringen. Installationerna görs sedan löpande med början i norra delen av Ljungskile.

Denna operatör har dessutom god kännedom om den infrastruktur som finns under markytan och kan därför gräva med minimal påverkan på omgivningen.

Uddevalla Energi har börjat projekteringen.

Uddevalla Energi har börjat projekteringen. Daniel Korn med kampanjskylten.

Uddevalla energi samarbetar med Q-market och har sin portal HÄR.

Just detta med grävning är också ett kapitel för sig – det blir säkert mycket svårt för två operatörer att gräva samtidigt – om det ens är möjligt – vilket sätter etableringsarbetet på hårda prov.

Förmodligen kommer kommunala synpunkter att begränsa möjligheten för mer än en operatör att gräva, vilket gör att konkurrenter måste samarbeta. Då blir det förmodligen longörer i grävandet till men för gemene man.

 

Björn T.

 

 

 

 

 

3 svar på Underlig marknadsföring av fibernät i Ljungskile!

    • Det vore väl underligt om man som boende i Uddevalla kommun inte skulle stötta och använda sig av de lokala operatörerna, som dessutom har den lokalkännedom andra tydligen saknar. Hur man ska kunna samsas om samma grävning vet vi inte, men problem lär det säkert bli…

  • Vi har nu fått veta att Svenska Fibernät har uppnått sin målsättning om 35% anslutna fastigheter. Så nu ska de börja projektera.

    Fan tro’t, sa Rellingen…. men vi kanske har fel…

Tidigare inlägg
Prenumerera!

Fyll i formuläret nedan, så skickar vi ett meddelande när det finns något nytt på sidorna. Det är helt gratis.

Vi kommer att hålla din e-postadress 100% skyddad.

Arkiv
Kategorier
Googleannonser
Besöksstatistik
  • 678Det här inlägget:
  • 142024Läsningar totalt:
  • 22Läsningar idag:
  • 89410Besökare totalt:
  • 20Besökare idag:
  • 0Besökare online nu: