Ljungskile 2020 – är vi 10 000 då?

Allvarliga samtal om boende i Ljungskile.
Allvarliga samtal om boende i Ljungskile.

När sista banken stängde i Ljungskile – Swedbank tyckte tydligen inte om oss heller – gick tankesmedjorna igång på högvarv i Ljungskile. Nu har Ljungskile samhällsförening ihop med Ljungskile företagarförening gjort slag i saken och slagit ihop smedjorna till en verkstad som förhoppningsvis också ska gå på högvarv och producera idéer om framtiden på löpande band!

Ett möte på Turisthotellet i Ljungskile med 30-talet medverkande medborgare försökte efter bästa förmåga producera tankar om en hägrande framtid.Tydligen är det mest män som vill delta på detta verkstadsgolv, även om de båda ordförandena i föreningarna är kvinnor.
Idéerna flödade. Som ”ska vi ha höghus i Ljungskile”, dock byggda på ett klimatsmart sätt. Ett förslag som kom fram var att man måste sälja bilen för att få flytta in där. Bilpool är det som ska gälla i stället.
Pernilla Hallberg och Anita Olsson diskuterar.
Pernilla Hallberg och Anita Olsson diskuterar.

Nåja – hur det blir med den saken får framtiden utvisa, det positiva är att det tänks och planeras!

Skola, vård, omsorg, hälsa, friskvård nämndes och diskuterades. Hur gör vi? Intressekonflikter finns mellan exploatörer och företagare/medborgare.

Hur får vi bredband till alla? I dag är det fråga om livskvalitet och säkerhet att få fram en bra ”lina” till bostaden.

Hur hanterar man bäst fritid och kultur?
Hur hanterar man bäst fritid och kultur?

Och det kan ju ha sina sidor om man bor avsides långt upp i skogen.

Fritid och kultur? Hur gör vi? Även här kolliderar intressena. Ännu mer om vi blandar in handel och framför allt turism.

Handel och turism? Hur utvecklar vi det? Även här finns intressen på kollisionskurs om man ser till samhällsutveckling och miljötänk. Vad vill vi satsa på egentligen? Hur ska alla spretiga viljor kunna samsas?

En annan väsentlig fråga är kommunikationer. Allmänna sådana fungerar väl ”sådär” idag. Dubbelspår till metropolerna både söderut och norrut vore en nåd att stilla bedja om – även om den nordliga metropolen ligger i Norge. Då är en ringlinje Göteborg – Uddevalla – Trollhättan mer realistisk i en närmare framtid. Den skulle i stor utsträckning underlätta arbets-pendlandet om man råkar bo i Ljungskile.

Eller rättare – man ”råkar” inte bo i Ljungskile – man bor där för att man är hemma där och inte vill bo någon annan stans.

Peter Götell från Bohusläningen fanns på plats.
Peter Götell från Bohusläningen fanns på plats.

Allt avhandlades under argusögon från den närvarande pressen i form av Bohusläningen och Ljungskile Nyheter (folkhögskolans journalistlinje).

Fortsättning följer…