Efter ”fiaskot” – nu finns en succéartad dialog på gång!

Om man gillar att åka buss – och därtill förmedla sina åsikter – var den resa som ägde rum inom ramen för EU-projektet Engagera Mera, en viktig händelse. Där spelade kommunens  dialogbaserade första kontakt med medborgarna i centrum en viktig roll. Det som tidigare har saknats ibland annat i den våldsamma vindkraftetablering som är skissad, är en seriöst genomförd landskapsanalys.  Den är nu på gång – och medborgarkontakten i detta är viktig!
Karin Hammarlund från Ramböll hälsade välkommen

Karin Hammarlund från Ramböll hälsade välkommen

Två bussresor är nu genomförda. En den 24 mars i Herrestadsfjället/Lane/Lane Ryr och en 25 mars i Forshälla/Stenshult/Ljungskile. Den tredje blir 31 mars och avser Skredsvik/Bokenäs.

Vad man definitivt saknade på den resan i Forshälla/Stenshult/Ljungskile, som Ljungskilebloggen deltog i, var deltagande av de politiker som ska fatta de avgörande besluten om bygdens framtida utveckling! Det lär väl vara ganska svårt att bilda sig en realistisk uppfattning om vad medborgarna tycker och tänker om man inte får detta sig till livs ”live” så att säga.

Men mycket stort tack till Lynn Joel från kommunen och Karin Hammarlund från Ramböll och SLU/Alnarp med kunniga medarbetare Karin Blomsterberg och Katarina Nyström, som gjorde ett fantastiskt jobb med denna rundresa! Har vi glömt någon i arrangörsstaben ber vi om ursäkt för detta!

Forshälladalen med kyrkan i bakgrunden

Forshälladalen med kyrkan i bakgrunden

Intressant resa!

Resan utgick från ”Blåkulla”, d.v.s. stadshuset i Uddevalla. En buss fylldes snabbt av intresserade, synd var bara att alla som anmält intresse inte hade fått möjlighet att delta! Där kan vi sätta frågetecken för den demokratiska processen. Två bussar och litet längre tid för dialog på varje stopp hade nog varit att föredra för att få in fler synpunkter.

Frånsett detta var resan intressant och lärorik. Alla deltagare hade möjlighet att lämna sina synpunkter – liksom att arrangörerna bidrog med sin kunskap om området på ett mycket levande och bra sätt.

 

Färdväg.

Bron till Ulvön

Bron till Ulvön

Bussen körde följande färdväg:

  1. Forshälla, där områdets karaktäristiska sprickdal beskrevs. Även den horisontlinje som finns i dag och som kan ändras av de vindkraftverk som är projekterade beskrevs.
  2. Ulvesund, där fjordlandskapet mellan Orust och fastlandet visades på plats. Ljungskile i fonden är otroligt vackert, även om oljudet från motorvägen hörs tydligt.
  3. Skarsjön och Bredfjället. Eftersom tjällossning och därmed tillhörande besvärligheter hindrade bussen från att köra upp på fjället blev stoppet i stället vid Ljungskiles vattenverk nedanför Skarsjön. Där blev det kaffepaus och information om området.
    Vi kan även nämna att bommen över vägen upp till Bredfjället kommer att vara öppen ett par dagar om någon vill köra bil upp och bilda sig en uppfattning om området. Det är delade meningar om gränsdragningen på fjället – vad som hör till och inte. Vi kan konstatera att det är en sammanblandning av själva Bredfjällsområdet och det naturskyddsområde som finns där.

    Uppe vid Skarsjön

    Uppe vid Skarsjön

  4. Vassbo, där pilgrimsfalken häckar uppe i klipphyllorna vid Vassbosjön. I detta område är flera vindkraftverk projekterade – liggande i ett av länsstyrelsen beslutat ”tyst” område. Man kan också konstatera att flyttfågelsträck går fram just här. Horisontlinjen nämndes även. På vägen hit passerades Funneshultsjön, där det även finns projekterade verk i grannskapet. Vad händer med fågellivet då?
  5. Ivarsbo, där friden lägrar sig. Även här är flera vindkraftverk projekterade. Om detta blir av kommer de boende i området att bli helt omringade av de verk som projektören vill bygga. Klarar man att bo kvar då? Marken lär ägas av Svenska kyrkan.
  6. Stenshult, som är ett ganska avvikande område topografiskt sett. Här har Försvaret sagt sitt och det lär inte bli något verk etablerat i grannskapet. Men närheten till angränsande områden/verk lär synas även här.
  7. Råsseröd. Även här är flera verk projekterade. Här pågår också vindmätningar via en 100 meter hög mast.
Vid östra änden av Vassbosjön mot Vassbovikskrysset

Vid östra änden av Vassbosjön mot Vassbovikskrysset

Slutsats.

Uddevalla kommun är en av de första kommunerna i Sverige att genomföra en landskapsanalys med hjälp av sina medborgare. Synd bara att det kommer i ett så sent läge att vindkraftprojektörerna redan har ”styckat upp” landskapet.

Det är mycket positivt att medborgarna äntligen kan göra sina röster hörda, nu via den enkät som är kopplad till bussresan. Men man kan inte undgå att undra om det inte är en ”nödräddning” av det som redan är på gång? Eller går det att ändra pågående etableringar, som på sikt kommer att stycka sönder Uddevalla kommuns östra delar i ett mer eller mindre utbrett industriområde? Vad händer i så fall med flora och fauna? Det finns ett talesätt som säger: ”Sent ska syndarn vakna…”

Snabbstopp vid Stenshult

Snabbstopp vid Stenshult

Tystnad är värt mycket i dag – tystnad som snart kanske är lika sällsynt i skogsområden och skärgårdsmiljö som intill motorvägen genom kommunen….

Vad säger våra politiker om detta? Eller är det inte relevant? Kanske bor de inte i området?

Åsikter om detta är välkomna på dessa sidor. Men bara seriösa inlägg utan personangrepp välkomnas. Andra kommer saklöst att refuseras.

Enkäten:

Vi väntar nu på resultatet av enkäten. Alla slutsatser ska presenteras för politikerna i november i år. Om det blir några beslut får vi se då.

Redaktionen gm Björn

 

 

3 svar på Efter ”fiaskot” – nu finns en succéartad dialog på gång!

Tidigare inlägg
Prenumerera!

Fyll i formuläret nedan, så skickar vi ett meddelande när det finns något nytt på sidorna. Det är helt gratis.

Vi kommer att hålla din e-postadress 100% skyddad.

Arkiv
Kategorier
Googleannonser
Besöksstatistik
  • 674Det här inlägget:
  • 153620Läsningar totalt:
  • 17Läsningar idag:
  • 98614Besökare totalt:
  • 11Besökare idag:
  • 0Besökare online nu: